ProWalker

Animatie render programma voor SketchUp
werkend met de grafische kaart

 

* Prijslijst ProWalker en Walker standaard

 

ProWalker met de GPU (Windows)

ProWalker video's

http://podiumwalker.com/

http://podiumwalker.com/iray-hardware.php

 

Wat is ProWalker?

Het is het nieuwe animatie en still renderprogramma van SU Podium voor SketchUp. Er is ook een Podium Walker standaard die op de CPU is gebaseerd. De ProWalker (Windows) draait op grafische kaart(en) van NVIDIA. Bekijk de interessante nieuwe video's.

Bij Windows (Desktop) is het vaak mogelijk om een goede en moderne snelle grafische kaart te laten monteren. Waardoor er een aanzienlijke versnelling in de render/animatie tijd kan worden verwezenlijkt.

Wilt u dat niet en met een bestaande grafische kaart gaan werken? Kies dan voor de Podium Walker standaard, deze werkt met de CPU in plaats van met de GPU.

 

Wat zijn de technische eisen om goed met ProWalker te kunnen werken?

Een Windows computer met PCI sloten en een of meerdere moderne NVIDIA grafische kaarten.
Tenminste 16 GB RAM geheugen en voldoende processor snelheid met voldoende CPU Cores.

 

U kunt kiezen uit de populaire series van NVIDIA

GTX 1060, GTX 1070, GTX 1080, GTX 1080 Ti, TITAN X en de corresponderende mobiele varianten, meestal aangeduid met de letter m.

Deze kaarten zijn op Pascal gemaakt. De Maxwell serie is van oudere datum:

GTX 950, 960, 970, 980, 980 Ti, 750, 750 Ti.

 

U kunt ook kiezen voor professionele NVIDIA kaarten in uw werkstation:

Uit de Quadro serie P6000, M6000, P5000, M5000, M4000, M000 en M5000. Waarbij de M (Maxwell) eveneens van oudere datum is, de P serie is nieuwer (Pascal).

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de hardware versnelling bij het maken van de aniamties kunt u een keuze uit één van deze serienummers maken.
 
Indien er in de computer GEEN NVIDIA kaart uitgevoerd is, dan zal ProWalker terugvallen op het maken van renderingen met de processor. Waarbij meer dan 4-cores aantrekkelijk is en waarbij een snellere CPU automatisch ook een kortere rendertijd oplevert. De voordelen van het renderen met de GPU gaan hierbij verloren, maar het werkt nog wel en met een snelle processor met veel Cores nog rap ook.
 
 

SU Podium adviseert:

 
* Stilstaande renderingen
Gebruik voor "gewone" stilstaande renderingen een goede grafische kaart zoals GTX 960, 980, 1060, 1070 of 1080. Waarbij de ondergrens door de GTX 1050 wordt aangegeven.
Zoeken we de rangorde daarvan op dan kunnen we heel snel de snelheidheidswinst van andere kaarten aflezen.
 
PassMark
http://www.videocardbenchmark.net/
 
http://www.videocardbenchmark.net/directCompute.html
 
GTX 1050 scoort hier 2,935 punten.
Alle GPU's die sneller werken staan boven aan de lijst. De langzamer typen beneden dit typenummer.
 
Vergelijken we bijvoorbeeld de GTX 1050 met die van de GTX 1070 dan heeft deze 6,735 punten of te wel 6,735 / 2,935 = 2,3 x zo snel.
Heeft u een denkbeeldige rendertijd van 40 minuten met de GTX 1050, dan kunt u met de 1070 dezelfde kwaliteit rendering maken in 17 minuten.
 
 
* Voor animaties
Minimaal een GTX 970 grafische kaart of sneller.
 
SU Podium advies
Bedenk dat indien u een animatiefilm van 1 minuut wil maken, dat daar tenminste (ongeveer) 1500 frames voor nodig zijn om de goede look en feel van de beweging te krijgen.
 
Hiermede kunnen we dus ongeveer een inschatting maken van de totale rendertijd:
 
75 uur - 3 minuten per frame
25 uur - 1 minuut per frame
16,5 uur - 40 seconde per frame
8,25 uur - 20 seconde per frame
4,25 uur - 10 seconde per frame
 
http://podiumwalker.com/iray-samples.php
 
 
U kunt met de ProWalker het aantal seconden per frame in het menu instellen, waardoor de uiteindelijke rendertijd kan worden gekozen. Maar een instelling van 40 seconde per frame zal per kaart verschillend kunnen uitpakken. De beeld kwaliteit van ProWalker is afhankelijk van het aantal samples die Iray kan doen om dat specifieke frame uit te rekenen.
 
Met andere woorden
1 minuut render met een GTX 1080 zal er compleet verschillend uitzien met veel minder ruis dan een 1 minuut render met een GTX 960 of een oudere (langzamer) kaart.
 
U kunt de diverse voorbeelden van de renderingen op internet zien
http://podiumwalker.com/iray-hardware.php
 
 
Iray Performance Benchmarks
Migenius Iray benchmarks: af en toe publiceert deze site testen met Iray en diverse grafische kaarten.

Iray 2016.3 benchmarks

http://www.migenius.com/products/nvidia-iray/iray-benchmarks-2016-3
Maar of daar de juiste info in staat voor het maken van dit soort renderingen is de vraag. De Benchmark gegevens van de kaarten onderling van Passmark levert een goede indicatie op van de verkrijgbare rendersnelheid per typenummer.
 

Video van ProWalker

http://podiumwalker.com/pw-iray.php
 
Uiteraard zijn wij bereid om u van advies te dienen om ook deze nieuwe manier van het maken van renderingen / animaties ten volle tot zijn recht te doen laten komen.
 
Heeft u een Apple computer, dan is er wellicht aan het eind van 2017 hoop: wellicht dat Apple dan met de professionele iMacPro serie uitkomt (en in de toekomst met een nieuwe MacPro), waar NVIDIA kaarten in uitgevoerd zijn. Het is nog even afwachten tot eind december 2017.

 

GPU de toekomst?
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/32-gpu-toekomst.html
 
GPU render links
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/033-gpu-links.html
 
SU Podium nu met ProWalker & Iray
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/116-19mei-nws.html#2

 

 

Nadere informatie: V2.5.6 Plus pagina

Systeem informatie

Documentatie V2.5.6 Plus

Podium Browser: een must voor goede 3D componenten

 

naar boven