GESCHIEDENIS SKETCHUP PROGRAMMA

Brad

Het begin van SketchUp

Miljoenen mensen die dagelijks met SketchUp tekenen en ontwerpen visualiseren, realiseren zich niet dat er ook een startpunt is geweest in de geschiedenis van het nu zo populaire 3D tekenprogramma. Het begon eigenlijk al in 1990 toen Brad Schell CadZooks oprichte om in 1999 @Last (spreek uit "At Last" of te wel .... "eindelijk" in het Nederlands) op te richten. Een jaar later volgde een werkelijk vliegende start. De hoofdrolspelers van SketchUp zijn:

3 dimensies blijft tot de verbeelding spreken

 

Brad Schell

Hij begon zijn carrière als constructie ontwerper (universiteit van Colorado, Boulder). Al snel ontdekte hij de krracht van drie dimensies bij het maken van contructies. Daarop zette hij CadZooks in 1990 op en verkocht deze zes jaar later aan Autodesk. CadZooks ontwikkelde 3D plug-ins voor AutoCAD. Tegenwoordig bestaat de naam CADZOOKS! Design nog in Boulder waarbij ook archtectuur-, landschaps- ontwerpen en visuele vormgeving.

Joe

Joe Esch

Bezocht de Clarkson College in Boulder, CO, USA. In 1999 voegde hij zich samen met Brad Schell om @Last op te bouwen. Joe Esch deed de origele ontwerp en coderingen voor SketchUp en werd daardoor bekend als "De vader van SketchUp".

In 1999 waren Schell en Joe Esch de oprichters van @Last Software met een missie om het tekenen in 3D zo aantrekkelijk en gemakkelijk mogelijk te maken.

SketchUp werd als een startup bedrijf @Last Software begonnen, gevestigd in Boulder, Colorado, USA.

 

Eerste AtLast logo

Zonder deze drie was er geen SketchUp geweest.
Van links naar rechts: Brad Schell, Jim Leggitt, Joe Esch op Basecamp 2008.

 
"3D voor iedereen" = het devies

Eerste presentatie

In augustus 2000 was de eerste presentatie met als speerpunt een algemeen 3D ontwerp gereeedschap. Met de nadruk op "3D voor iedereen". Waarbij duidelijk als uitgangspunt werd gekozen om software te ontwikkelen waarmee ontwerp professionals zouden kunnen tekenen zoals zij dat graag wilden of gewend waren. Met een link naar de pen en papier van vroeger tijden, gekoppeld aan een eenvoudige en simpele interface, waardoor het werken er mee tot een plezier werd. En het leren van de gereedschappen geen verplichte kost zou zijn, maar eerder fijn om te weten en kennis mee te maken. SketchUp werd in de markt gezet door de ontwerpers als een programma dat het mogelijk maakte om 3D ontwerpen te maken op een manier en gemak dat niet met andere 3D programma's mogelijk was.

Bij de eerste tradeshow in 2000 wonnen ze meteen de Community Choice Award. Waarbij de jury het sneller en gemakkelijker leren van het programma zwaar liet meewegen.

* "DigitalMediaNet Announces DigitalCAD Community Choice Award Winners". Digitalcad.com. November 16, 2000. Retrieved May 22, 2010.

http://www.digitalcad.com/Htm/Articles/2000/11_00b/digicad.htm

Het jury rapport Digital Media Net:

"SketchUp from @Last Software has been driven by the growing need among design professionals for a more intuitive and accessible 3D modeling program. The core of SketchUp is an interface in which the user simply draws the edges of the desired model in 3D space and the software automatically "fills" the shapes to create 3D geometry."

 

At Last in de lift

SketchUp ontwikkelde zich en het aantal medewerkers nam gestaag toe. De speerpunten waren architectuur en stedenbouw. Steeds sterker kwam de wens naar voren om het programma in een grotere markt te zetten, maar daarvoor was een behoorlijke financiële injectie noodzakelijk. Door een toevallige samenloop van omstandigheden werd een plug-in ontwikkeld om 3D tekeningen (gebouwen) naar Google Earth te kunnen importeren. De demonstratie van deze plug-in bij Google was succesvol en al snel volgde een overname bod. Daarmee tevens de wens voor schaalvergroting vorm kunnen worden gegeven.

Google in beeld

14 maart 2006 werd SketchUp overgenomen door Google.

De reden was simpel: @At Last had een plug-in ontwikkeld, waarmee het mogelijk werd om 3D modellen naar Google Earth te brengen. De eerste uitvoering vergde een klein half uur om uit te voeren, maar dat werd snel door Google in software ondergebracht, waardoor het enkele seconden vergde.

27 april 2006 verscheen de eerste SketchUp free. Google bracht deze uit als een gratis download programma. Echter de belangrijke zuster programma's LaYOut en StyleBuilder zijn daar niet bijgeleverd. Ook de import- en export filters als mede de resolutie ontbreekt. Maar met SketchUp Make is het wel mogelijk om tekenen in 3D te maken en deze te importeren in SketchUp Pro en vise versa.

 

SketchUp 6 verschijnt

SketchUp 6 werd op 9 januari 2007 gelanceerd met Google SketchUp, LayOut en 2D vector gereedschappen.

 

SketchUp 7 verschijnt

Op 17 novembere 2008 werd SketchUp 7 gelanceerd. Met de component browser en Google's 3D Warehouse plus Dynamische Componenten.

 

19 november 2009

SketchUp v7.1.6087

 

13 januari 2010

SketchUp v7.1.6860

 

SketchUp 8 verschijnt

Op 1 september 2010 werd SketchUp 8 uitgebracht met verbeteringen in de Geo Locatie, Match Foto, kleuren afbeeldingen.

Dit zou de laatste versie 8 zijn. Daarna werd in navolging van veel andere programma's een jaartal ingevoerd, samen met een Maintenance.

2 september 2010

SketchUp v8

18 januari 2011

SketchUp v8.0.4811

2 december 2011

SketchUp v8.0.11752

24 mei 2012

SketchUp v8.0.1436

29 augustus 2012

SketchUp v8.0.15158

bekend als SketchUp versie 8

In versie 8 gemaakte tekening.

21 mei 2013

SketchUp v13.0.3689

bekend als SketchUp 2014

Upgrade maakt plaats voor Maintenance.

 

15 augustus 2013

SketchUp v 13.0.4812

bekend als SketchUp 2013

 

27 februari 2014

SketchUp Macintosh v 14.0.4899

Windows v 14.0.4900

bekend als SketchUp 2014

met nieuwe Ruby 2.0 en nieuwe Extension- en 3D Warehouse

Reinstatement Fee doet zijn intrede, daarvoor konden SketchUp gebruikers zonder meer kosten een heel oude versie upgraden naar de nieuwste. Dat is vanaf 15 juni 2014 niet meer mogelijk en dient een extra Reinstatement Fee te worden betaald.


Basecamp 2012 met de kopstukken in beeld.

 

SketchUp Make uitvoeringen (vroeger SketchUp free genoemd)

SketchUp 7.1.6860 13 Jan 2010

SketchUp 7.1.6087 20 Nov 2009

SketchUp 7.1.4871 23 Sep 2009

SketchUp 7.0.10247 27 Feb 2009

SketchUp 7.0.8657 17 Nov 2008

SketchUp 6.4.112 14 Dec 2007

SketchUp 6.0.1099 17 Sep 2007

SketchUp 6.0.515 06 May 2007

SketchUp 6.0.312 11 Feb 2007

SketchUp 6.0.277 10 Jan 2007

SketchUp 5.0.305 11 Oct 2006

SketchUp 5.0.305 11 Oct 2006

SketchUp 5.0.295 20 Jun 2006

 

In SketchUp Pro versie 6 gemaakte slaapkamer


Augustus 2009 PDF UITGAVE van Deense ontwerp school over SketchUp

USING INEXPENSIVE AND SIMPLE, YET VERSATILE, 3D SOFTWARE IN
THE CONSTRUCTION OF COMPLEX GEOMETRIES IN ART AND DESIGN
 
TIM NØHR ELKÆR, 3D-DESIGNER / PH.D.SCHOLAR
THE DANISH DESIGN SCHOOL / THE DANISH CENTRE FOR DESIGN RESEARCH
COPENHAGEN, DENMARK

http://www.dkds.dk

http://www.dcdr.dk

http://www.re-ad.dk


SketchUp 8

Op 1 september 2010 werd SketchUp 8 ten doop gehouden. De verbeteringen waren Geolocatie en Google Maps, Kleuren afbeelbeeldingen, 3D terrein, Math Photo en scene's voor animatie.

 

Trimble in beeld

Op 26 april 2012 werd Trimble de nieuwe eigenaar, waarbij werd afgesproken dat Google de IT afdeling zou blijven runnen plus een samenwerking op het gebied van SketchUp's 3D Warehouse. Ook werd vastgelegd dat er een gratis versie op de markt zou blijven. Eerst heette die SketchUp Free, de naam en de voorwaarden om deze te gebruiken werd veranderd in SketchUp Make.

Op 1 juni 2012 was de deal met Trimble rond en SketchUp eigendom van Trimble.

Bij beide overnames was de ontwikkelstaf voor een groot deel gewoon overgenomen en dat is bijzonder.

Bouwtekening van speel vliegtuig (met karton) getekend met SketchUp Pro.

SketchUp Pro maakt het mogelijk om zelf de stijl (StyleBuilder) te kiezen en te maken.

 


SketchUp patent aanvraag

SketchUp holds a U.S. Patent 6,628,279 on its "Push/Pull" technology:

"System and method for three-dimensional modeling: A three-dimensional design and modeling environment allows users to draw the outlines, or perimeters, of objects in a two-dimensional manner, similar to pencil and paper, already familiar to them. The two-dimensional, planar faces created by a user can then be pushed and pulled by editing tools within the environment to easily and intuitively model three-dimensional volumes and geometries." 

The patent was applied for in November 2000, and awarded in September 2003. 

Bekijk de stap voor stap routes voor het snel en gemakkelijk maken van een 3D tekening in onderstaande link.

Patent US 6628279 B1

System and method for three-dimensional modeling

 

Ingediend door Brad Schell, Joe L. Esh en John E. Ulmer

@Last Software Inc.

Prioirty date 22 november 2000

http://www.google.com/patents/US6628279

Het patent wordt vaak aangeduid als een patent voor het Push/Pull gereedschap, maar dat is niet juist. Een aantal essentiële gereedschappen zoals we die nu nog kennen staan ook uitgebreid in het patent omschreven, zoals:

  • Face Splitting/Healing
  • Push/Pull
  • Move
  • Components
  • Rotate

En inmiddels hebben veel 3D programma's een licentie verkregen op deze manier van tekenen in drie dimensies. SketchUp was een van de eerste die zo uitgebreid en stap voor stap dat had bedacht. Met een doel voor ogen: hoe kunnen we het zo gemakkelijk mogelijk maken en zo dicht mogelijk houden bij de manier van tekenen met een potlood.

Klik in de afbeelding voor een vergroting

Fig.1 Schermafdruk van een drie dimensionaal ontwerp programma. En de eerste gereedschaps iconen in zwart wit.

 

Klik in de afbeelding voor een vergroting

Fig. 2A-2G In de originele patent aanvraag een aantal illustraties die weergeven hoe een gebruiker van het programma een 3D tekening zouden kunnen maken. Het is nauwelijks voor te stellen, maar in die tijd moest dat stap voor stap worden bedacht en in software worden uitgevoerd. Waarbij de manier waarop dat gebeurt geheel nieuw is voor die tijd, vandaar het toegekende patent.

 

Fig. 6A-6S Een aantal schermafdrukken waarbij de gebruiker een voorbeeld van een huis in drie dimensies tekent. Met behulp van de in SketchUp ontwikkelde gereedschappen en mogelijkheden om punten en lijnen bijelkaar te krijgen.

Fig. 9A-9U Een aantal schermafdrukken waarbij de methode wordt uitgelegd waarop drie dimensionale tekeningen gemakkelijker kunnen worden gemaakt. Een bijzondere prestatie van wereld formaat.

Klik in de afbeelding voor een vergroting

Fig. 10A-10O Let op het eerste Componenten menu rechts. Met een eenvoudige opsomming van de eerste 3D componenten (ca. 40 stuks in die tijd). In 10C zien we de eerste "Create Component" met de beschrijving hoe dat in het programma zou moeten werken.

 

Huidige Componenten menu op Mac computer
Component maken in SketchUp Pro 2014

 

 

Fig. 11 Het huis krijgt al een eigen vorm in drie dimensies.

 

Fig. 20B De manier waarop gemakkelijk een 3D model kan worden getekend. Patent aanvraag afbeelding.

 


Friday, July 30, 2010

Software patents

I wonder if every software company respects current Google (formerly @Last Software) patent for Push/Pull technology. Almost every 3D modeling software out there uses almost same principle to create 3D solids from 2D shape. I will not act smart that I was studying whole 177 pages patent definition. But those pictures can be applied to most of 3D modeling applications..

Apple1

Actually Apple applies to patent 3D User Interface for navigating in 3D virtual spaces and manipulating 3D objects in these virtual spaces. Another Apple's patent details a display that can automatically adjust the point of view and angle of 3D objects or 2D objects arranged in a 3D space. It would use a sensor built into the monitor to know when you moved your head and alter the position of the objet to reflect that motion.

SketchUp componenten kunnen zo via 3D Warehouse in uw tekening worden gehaald.


SketchUp en Ruby

Vanaf SketchUp v4 kwam Ruby ("Rubies") in beeld bij SketchUp als scripting taal om aanvullende (Plugins) te ontwikkelen voor SketchUp.

Ruby is een Open Source scripting taal, waardoor iedereen die zich er in verdiept er gebruik van kan maken. Er zijn geen kosten aan verbonden om zelf een plug-in te ontwikkelen voor SketchUp en deze dan ook direct in het programma toe te passen. Voor eigen gebruik of via Extension Warehouse voor algemeen gebruik. Wel of niet tegen betaling.

SketchUp kreeg een Ruby console, waarin ontwikkelaars hun scripten konden proberen en optimaliseren. Ook de SketchUp Make bevat zon'n zelfde Ruby console.

Ruby is een object georiënteerd programmeer taal die de syntax van Perl en Smalltalk samenbundeld. Ook ideeën van Lisp en Eifel zult u terugvinden.

Ruby werd in de jaren 1990 door Uykihiro "Matz" Matsumoto in Japan bedacht.

De eerste publicaties over Ruby 0.95 werden in nieuwsgroepen in Japan op 21 december 1995 gedaan.

De huidige versie (2014) van Ruby is 2.0 welke in 24 februari 2013 verscheen. Voor een groot deel compatible met de voorloper Ruby 1.9.3.

Bij de introductie van SketchUp Pro 2014 verscheen ook de belangrijke SketchUp developers tools (gratis), om zelf aan de slag te gaan met scripting.

Een aantrekkelijke manier om Ruby zelf te leren kunt u lezen bij deze website:

http://www.sketchup.com/intl/en/developer/docs/new_to_ruby

 

Tutorial voor de Ruby Console:

http://www.sketchup.com/intl/en/developer/docs/tutorial_console

 

Voorbeeld files die beschiikbaar zijn in Extension Warehouse:

http://www.sketchup.com/intl/en/developer/docs/examples

 

box.rb

Een voorbeeld om een simpel geometrische vorm te maken met Ruby.

linetool.rb

Een voorbeeld hoe gereedschappen te ontwikkelen in Ruby die op de muis reageren. De linetool werkt zoals de Pencil Tool in SketchUp, behalve dat deze eindige constructie lijn maken in plaats van een standaard.

Extension Warehouse maakt onderdeel uit van SketchUp Pro 2013 en 2014.


2013 Maintenance

Besparing en tegelijk altijd over de nieuwste versie beschikken.

In mei 2014 werd het eerder in 2013 uitgebrachte Maintenance verder uitgebreid. De bedoeling is om elk jaar een belangrijke Upgrade uit te brengen (tegen betaling) en daar tussen door een aantal kleinere updates die voor Maintenance gebruikers gratis zijn.

Maintenance voor SketchUp Pro kan voor 1, 2 of 3 jaar worden aangeschaft. In deze door de gebruiker te kiezen periode zijn alle updates, maar ook de grotere jaarlijkse Upgrades gratis. Tevens heeft de klant recht op support bij installatie van het programma en of wisseling van hardware.

Het wisselen van een Windows computer naar een Macintosh (of omgedraaid) is niet gratis, aangezien er een nieuwe licentie dient te worden aangemaakt. Indien de gebruiker dat wil en kan combineren, dan is het mogelijk om een nieuwe Maintenance periode af te sluiten plus tegelijk van platform te wisselen. Dat gaat dan in een moeite door voor een keer het Maintenance bedrag.


FaceMe

Vanaf versie SketchUp 6 is er telkens een nieuwe FaceMe karakter uitgevoerd voor de grotere Upgrades.

Deze karakters zijn medewerkers van SketchUp. In versie 6 verscheen Bryce, versie 7 met Sang en versie 8 met Susan.

In versie 2013 Derrick. Heeft u gezien dat bij het opstarten van SketchUp Pro versie 2013 de 2D tekening? In SketchUp 8 was dat Sang, lid van het SketchUp ontwikkelteam. In 2013 is dat Derrick.

Derrick Darby (1955-2012)

Mede bekend geworden door de Terramodel software. Was de drijvende kracht achter Trimble Connected Community als senior manager. Zowel voor de product ontwikkeling en de klant afhandeling met zijn unieke enthousiasme, charisma en doorzettingsvermogen.

Hij heeft zijn stempel gedrukt op de manier waarop de software wordt ontwikkeld en uitgedragen. En hij speelde een belangrijke rol in het proces van overname van SketchUp van Google naar Trimble in 2012. Hij is en blijft op deze manier een inspiratiebron voor alle SketchUp ontwerpers.

2014 is Sophie aan de beurt

SketchUp leden waaronder John, Shara en Steve gingen in 2012 op reis naar China om Sophie Feng te ontmoeten. (één van onze SketchUp team leden inmiddels). Het doel van de reis was om meer over China en de mensen te leren die allemaal gebruik maken van de SketchUp 3D software.

De eerste ontmoeting vond plaats in Shanghai bij een voorname architect Shanghai EC Architectural Design & Planning Co. Ltd.

De gebruikers van het programma vertelden de teamleden hoe zij gebruik maakten van SketchUp.

in versie 2014 verscheen de Chinese Sophie.

Mei 2014 Basecamp in Vail USA, drie Face Me figuren op ware grootte.


Joe en zijn eerste stappen met Apple computers

Joe had in de begin periode in het geheel geen verstand van het werken met Apple computers. Pas toen de firma had besloten om ook een SketchUp voor Mac OS uit te brengen ging hij zich er in verdiepen. De enige ervaring die hij met Mac's had was dat hij er wel eens voorgezeten had en zich afvroeg hoe de floppy uit het ding moest komen. Marktonderzoek, het gebruik van OpenGL en de relatief eenvoudige manier om met ... te werken gaven de doorslag.

De basis van het programma is Portable C++ met Cocoa en Objective C++


mei 2014 Basecamp Vail USA.

John Bacus (Product Management Director SketchUp) in het Wikihouse. Een ontwerp dat geheel en al met SketchUp is getekend en daarna op een houtplotter is uitgezaagd. Wikihouse is gratis te downloaden voor iedereen die zijn huis in enkele dagen wil opbouwen.

Klik in de afbeelding voor een vergroting

 

SketchThis.net

"Ik heb een 3D huis geprint"

http://sketchthis.net/category/sketchup/

Alastair Parvin: architectuur is voor de mensen van de mensen. Het concept van Wikihouse (open source).

oktober 2013 op de Maker Faire USA

World Maker Faire 2013 SketchUp WikiHouse


PGAV Destinations

Global Leaders in Planning and Design

 

PGAV Destinations: optimalisatie van de ruimte in de Space Shuttle Atlantis in het Kennedy Space Center met SketchUp Pro en LayOut.

De eerste proeven met de plug-in voor SketchUp Pro om Point Clouds weer te geven. (mei 2014)

 

BIM, Extensie Warehouse en 3D Warehouse plus uitbreiding van LayOut vormen de speerpunten van 2014.


About SketchUp

"SketchUp users are architects, designers, builders, makers and engineers. They are the people who shape the physical world. They are important, and they deserve great tools because great tools produce great work.

Great tools are ones you look forward to using. They do one thing (or maybe two) really, really well. They let you do what you want without having to figure out how. They help with hard or boring tasks so that you can focus on being creative, or productive, or both. And they are, in their own way, beautiful.

At SketchUp, we do our best to make great tools for drawing. For our users, drawing is thinking. They draw to explore ideas, to figure things out, to show other people what they mean. They draw because they love it, and because nothing great was ever built that didn't start with a great drawing."

Trimble's enorm uitgebreide en professionele assortiment van producten en diensten.

 

omhoog