inspiratie

Een 'Werkstation' wat is dat eigenlijk?

Onderzoek naar professionele computers voor gebruik met professionele software.

 

Wat is de betekenis van Werkstation anno 2015? En hoe staat het met de 2de generatie Apple Mac Pro ?

In een willekeurige computerwinkel en in de grote retail zaken hebben ze massa's werkstations staan voor de verkoop, denken ze(!). Tot ze horen wat een werkstation allemaal aan specificaties heeft en aan welke minimale eisen deze moet kunnen voldoen. Niet dat de verkopers het helemaal mis hebben, het woord heeft geen vaste definitie en iedereen kan er het zijne van denken en verkopen. In het Engels 'workstation' is een krachtige computer voor professioneel gebruik, die over gespecialiseerde hardware en software beschikt, aldus Wikipedia.

Elke computer fabrikant geeft aan het woord werkstation een eigen draai. We zien dat direct terug op de websites. Maar ook de marketing en de verkopende staf bedient zich van allerlei definities die hen het beste uitkomt, ter stimulering van de verkoop.

Naar ons idee is een werkstation een computer, waarbij veel externe apparatuur gemakkelijk kan worden aangesloten, maar ook interne componenten zoals harde schijven, geheugen, grafische kaart(en) behoren daartoe. Uitwisselbaarheid dient voorop te staan en geen grens te hebben bij het toevoegen van andere merken en fabrikaten. Een universeel toepaspare computer voor allerlei soorten professionele doeleinden. En daar wringt direct de gevolgde filosofie van Cook voor de nieuwe MacPro van Apple.

 

Voor wie is dat interessant?

Voor gebruikers die met professionele software werken, zoals render programma's en 3D programma's. We noemen gebruikers van bv. Artlantis, V-Ray, SketchUp Pro, Arnold, Mental Ray, Maxwell, RenderMan, Cinema 4D, Lightwave e.a.. Gebruikers willen zo optimaal mogelijk met de professionele software werken op een goed platform.

 

MacPro Apple computer

Is deze nieuwe MacPro een uitkomst om snel en nog sneller te kunnen renderen en in 3D te kunnen tekenen?

Staat de vorm staat boven de functie?

De eerste MacPro 1st geneneratie Mac Pro kwam in augustus 2006 op de markt als opvolger van de Power Mac G5, met Intel Xeon processoren. Ze werden in diverse kloksnelheden uitgebracht. Daarna werd het heel lang stil. Tim Cook had al anderhalf jaar gespeculeerd over een op handen zijnde uniek MacPro werkstation, maar er gebeurde verder niets.

De eerste generatie Apple werkstations (MacPro), waarbij de forse kast vrijwel alles mogelijk maakt wat er in die tijd gewenst werd. Onderstaand het overzicht van de technische gegevens van zo'n inmiddels oud werkstation.

De tweede generatie Mac Pro liet veel te lang op zich wachten: december 2013, begin 2014. Over het uiterlijk waren velen het eens: niemand heeft zo'n vormgeving, maar over de mogelijkheden werd heel verschillend gedacht.

Computers ontwerpen begint met twee tegengestelde eisen: er moet één of meerdere zware processoren in, één of meerdere grafische kaarten en een bijpassende ruime voeding. Ook dient er ruimte te zijn voor harde schijven en uitleesapparatuur. Zo'n opgetuigd werkstation dient dan ook nog eens energiezuinig te zijn. Apple heeft daar wat op gevonden: een soort schoorsteen met aan de onderzijde een stille ventilator en rond de opstijgende warme lucht koelplaten, waarbij het chassis van metaal ook als koelplaat dienst doet. Mede door de gekozen kleine ronde uitvoering is het niet mogelijk om PCI kaarten toe te voegen. Ook andere zaken zoals harde schijven toevoegen is niet mogelijk. Jammer want een 'echt' werkstation zou daartoe in staat moeten zijn.

We zullen de Mac Pro nog wel eens op onverwachte plaatsen tegenkomen zoals galerie of kunsthal, maar daar is ie niet voor gemaakt, of toch wel?

 

Overzicht tussen eerste en tweede generatie Mac Pro.

Dan komt er bij dat Apple gekozen heeft voor AMD grafische kaarten, terwijl de officiële professionele standaard NVIDIA grafische kaarten is. Met een NVIDIA kaart bent u in staat om ondermeer met CUDA cores te werken, om zo met de moderne razendsnelle renderprogramma's te werken, die gebruik maken van parallele processen. Niets ten nadele van AMD, die met deze kaarten echt goed scoren, uitmuntend zelfs voor een deel van de professionele software, maar NVIDIA biedt met zijn zelf ontwikkelde CUDA Cores toch duidelijk een meerwaarde, die ook door de ontwerpers van Apple her- en erkend had moeten worden.

Meer informatie: bekijk de commercieel getinte en humoristische BOXX film (leveranciers van professionele Windows werkstation in de VS) en zie dat het in de markt zetten van een werkstation niet altijd applaus oplevert.

http://www.3dontwerpen.nl/inspiratie/021.html

Een werkstation in de zin van universeel en merken- en technische ideeën vrij is de Mac Pro helaas niet geworden.

Technische gegevens van Mac Pro 2de generatie.

 

De ronde huls is van de Mac Pro verwijderd. Futuristische aanblik moderne elektronica. De kwaliteit straalt er van af.

 

Mac Pro bij Apple (eind april 2015)

MacPro Quad-core

prijs Euro 3.048,99* drie 4K beeldschermen (eind mei 2015)

3,7 GHz Intel met 10 MB L3-cache en Turbo boost

Uit te breiden tot 3,5 GHz 6-core processor met 12 MB L3-cache of zels een 8 (2,7 GHz klok) of 12 core met 30 MB L3-cache geheugen.

Standaard 12 GB geheugen op 1866 MHz DDR3. Eveneens uit te breiden tot 16 of 32 GB. De standaard grafische processor is 2 x AMD FirePro D300 met elk 2 GB VRAM en 1280 streamprocessoren. Geheugenbandbreedte bedraagt 160 GB/s.

De 6-core uitvoering met 3,5 GHz voor max. 6 Thunderbolt beeldschermen. Standaard 16 GB geheugen, uit te breiden tot 32 of 64 GB. Hier zijn 2 x AMD FirePro D500 grafische processoren uitgevoerd met elk 3GB VRAM en 1526 streamprocessors. De geheugen bandbreedte bedraagt maar liefst 240 GB/s. OpenGL 4.1 in OSX. OpenCL ondersteuning.

De uitbreidbaarheid van de Mac Pro is helaas beperkt en dat is opvallend voor een Professioneel 'werkstation'. Indien u met CD's of DVD's werkt (en wie doet dat niet) dient direct een USB SuperDrive of iets vergelijkbaars als externe drive aan te schaffen. Overigens is dat ook bij diverse andere Apple computers zoals de Mac Book Pro en sommige iMac's het geval.

De Mac Pro ziet er prima en bijzonder uit, maar dat deed de eerste generatie Mac Pro ook: weergaloos wat uiterlijk betreft en nog steeds modern qua ontwerp (uit de Steve Job tijd). Bijzonder is dat tweede generatie voor het eerst in de VS is geassembleerd en dat is een vooruitgang in het denken over uitbesteden bij Apple. Ze hebben dan ook de volle lading met ellende over zich heen gekregen door producten elders te laten fabriceren, tot aan rechtzaken en grote rivalen aan toe.

Uitgerust met 6 x Thunderbolt 2, twee stuks Gigabit Ethernet aansluitingen en HDMI 1.4 UltraHD. Verder vier stuks USB 3.0 aansluitingen. En men heeft het mogelijk gemaakt om deze computer behoorlijk wat stiller te maken dan de vorige generatie, alhoewel die ook al echt stil waren. Er is geen FireWire 800 uitgevoerd en er zijn geen interne PCI-E slots beschikbaar. Wel is het mogelijk om externe PCI-E onderdelen toe te voegen, waarbij de NVIDIA kaarten node moeten worden gemist. Het had ook weinig gescheeld of de USB 3 was niet uitgevoerd om Thunderbolt er verder in te brengen, maar dat is kennelijk toch teruggedraaid. De uitbreidbaarheid van de CPU is beperkt tot de aanschaf configuratie, geen Dual-opzet mogelijk op dit moment. Wel is SLI/CrossFire voor AM uitgevoerd.

1st. gen. Mac Pro

"Not everyone needs the workstation-level power and performance offered by the new Mac Pro, but wouldn't you just love one? It's a masterpiece of engineering and suitably expensive. Fresh ideas such as the unified thermal core and backlit expansion ports together with high-performance components combine to make the Mac Pro the ultimate high-end workhorse."

Jordan Kahn, "Andy Hertzfield: The only thing that's still high-end about Mac Pro is the bloated price", 9to5 Mac, June 11, 2012

Does the Mac Pro support standard PC video cards? Does it support SLI or Crossfire?". EveryMac. Retrieved February 6, 2010.

 

2de gen. Mac Pro

"The graphics cards are custom parts, and thus can't be compared directly with AMD's retail FirePro boards. With AMD's Tahiti XT core at the centre of things, though, and 6GB of GDDR5 RAM on each, the closest comparison is with AMD's FirePro W9000, which cost a breathtaking £ 2,765 (inc VAT) each."

recensie uit PC Pro, 24 jan. 2014.

"I do not believe there are any cards for sale today that can be installed in the late 2013 Mac Pro, except the ones supplied by Apple, and I believe they are not for sale unless you are a bona fide service provider. In fact I've come across a couple of online articles about such swaps."

recensie arstechnica

http://arstechnica.com/apple/2014/01/
two-steps-forward-a-review-of-the-2013-mac-pro/1/

"A pro with serious workstation needs reviews Apple's 2013 Mac Pro

Apple's latest Mac Pro is powerful, but it isn't always a clear upgrade."

 

* No Nvidia GPU options for CUDA

The lack of an Nvidia GPU option is problematic for a lot of professionals. Certain video plugins like Genarts Sapphire, older versions of Premiere Pro, or The Foundry's Kronos still depend on CUDA for GPU acceleration. So while the future is undeniably OpenCL based, the present still involves CUDA for many creative pros. I own a CUDA renderer called Octane Render that I can't use with the Mac Pro's GPUs for this reason.

* Apple may also be trying to loosen CUemDA's grip on GPGPU workflows in the creative software field.

* OpenCL on Mac OS is supported by Apple not by AMD. Technical support is limited as is the documentation. CUDA is well supported by NVIDIA on all platforms.

* Support of OpenCL in Mac is completely different from Windows or Linux.

* Even in the short time that OpenCL's been around, I have already seen a number of OpenCL-accelerated options that exist for my 3D software on Linux and Windows that don't exist on the Mac, largely due to this fragmentation and support problem. I saw a similar thing happen with Autodesk and Maya a number of years ago. User and developer frustration reached a fever pitch for similar reasons comments falling on deaf ears, lack of timely support, the feeling like you're not being heard. Those companies responded with more transparency, aggressive bug fixes, and open ears. Change has been reflected in their software stability and user satisfaction. I hope Apple can do the same for OpenCL, because it is a huge roadblock to the success of OpenCL on OS X and the Mac Pro's powerful GPU hardware.

28 januari 2014 door Dave Girard.

De wedloop naar steeds meer CPU Cores

Let op de hoeveelheid L3 cache Mac Pro, die telkens bij een hoger aantal cores toeneemt, dat is kennelijk nodig om de continue stroom van gegevens tijdelijk te bufferen. We zien dat ook terug bij de steeds groter wordende harde schijven. Het streven daarbij is om deze juist klein te houden, zodat we weten dat de vervoerde gegevens snel op de plaats worden afgeleverd en niet op een parkeerplaats staan te wachten om opgehaald te worden.

Het verschil tussen een 4 core en 12 core is niet zo bijster groot is een vreemde stelling. Hoevaak gebruikt u al die cores? Met een CPU gebaseerd render programma ALTIJD bij het renderen, het scheelt echt enorm veel tijd, maar voor een aantal 3D tekenprogramma's (bv. SketchUp Pro) in het geheel niet, omdat daar alleen met één core wordt gewerkt. Daarbij is automatisch de snelheid van die processor een belangrijk gegeven, samen met de snelheid van de grafische kaart. Er zijn heel veel programma's die 'single-threaded' werken, waardoor ze het voordeel van de extra cores in het geheel niet kunnen benutten. Het hangt dus van uw programma's af, of het zinvol is.

Daar komt bij dat de keuze voor méér cores automatisch de kloksnelheid drukt. Waardoor een simpel sommetje anders uitvalt. In veel gevallen (ook wat portemonee) bent u beter af met een Quad- of 6-core, dan met een hoger aantal cores. Vul in onderstaande tabel de huidige actuele prijzen in en u heeft een redelijke indicatie welk type het meeste oplevert.

 

MacPro overzicht

MacPro 1,1, augustus 2006

MacPro 3,1, begin 2008

MacPro 4,1, begin 2009

MacPro 5,1, augustus 2010

Mac Pro Server, november 2010, een vervanging van de Xserver lijn

MacPro 5,1, juni 2012

MacPro 6,1, 2de generatie, december 2013.

 

4-core (Quad core)

3,7 GHz Intel met 10 MB L3-cache en Turbo boost

4 x 3,7 GHz = 12 GHz verwerkingssnelheid

 

6-core

3,5 GHz met 12 MB L3-cache

6 x 3,5 GHz = 21 GHz verwerkingssnelheid

 

8-core

3,0 GHz klok met 25 MB L3 cache

8 x 3,0 GHz = 24 GHz verwerkingssnelheid

 

12 core

2,7 GHz met 30 MB L3 cache

12 x 2,7 GHz = 32,4 GHz verwerkingssnelheid

 

Aantal cores in 2e gen. Mac Pro

daaronder de verwerkingssnelheid indicatie (hoger is beter).

4

6

8

12

12

21

24

32,4

euro:

euro:

euro:

euro:

Hecht niet te veel waarde aan de uitkomst van dit simpele rekenvoorbeeld, de werkelijkheid is dat ook de cache, de turbo boost en de klok van het RAM geheugen allemaal meespelen in de uiteindelijke effectiviteits rendements bepaling. En dan zijn er ook nog andere factoren. Bij de 2de generatie MacPro zijn er nog nooit zo veel variabelen geweest.

 

Benchmark op internet

Er zijn niet zo veel serieuze en diepgaande testen voor werkstations wat Mac Pro 2de gen. betreft. Deze willen wij u niet onthouden:

http://arstechnica.com/apple/2014/01/two-steps-forward-
a-review-of-the-2013-mac-pro/6/

* met snelheids grafieken voor Maya Mental Ray en V-Ray voor Maya

Daar treffen we ook een grafiek aan "Maxwell Render 2.610 Benchwell met een vergelijk tussen de 8-core en de 6-core.

De 8-core Maxwell scoort 235 punten de 6-core 242 punten, waarbij minder beter is.

"You're reading that correctly: the very expensive 12-core is the only new Mac Pro model that can beat the 2010 dual hexacore 2.66GHz Mac Pro for 3D rendering. This is the real problem for my work: without a dual-CPU option, Apple's machines will always lose to older dual-CPU configs from other workstation vendors that cost the same due to the older CPUs. A dual 12-core 2.7GHz E5 v2 from those vendors would be expensive, but it would be terrifyingly fast for 3D renders or other well-threaded video compression operations. There's no way to spin this&emdash;Apple needs dual socket workstations to compete."

"Thanks to the lack of dual CPU sockets, you would have to spend a lot more money on the 12-core to get marginal improvements over machines from three years ago. You can get competing workstations for the same price that would best it, thanks to dual-socket configurations with lower-clocked Xeons that cost a lot less. It's bad for Apple that these configurations aren't offered&emdash;the company needs the most powerful options for creative users or those users will go elsewhere. Apple needs dual Xeons to compete in the high-end Xeon creative content world, regardless of how Final Cut Pro X and Resolve work. This isn't like the 17-inch MacBook Pro where people would grumble and move on to the 15-inch Retina model&emdash;it's a problem.

My proposal: throw in the extra CPU and I'll pretend it's a GPU. That will consume the same power under load as another GPU and it will solve people's multithreaded render speed problems."

 

Conclusie werkstations met Apple's Mac Pro

De tweede generatie Mac Pro heeft veel los gemaakt, zowel in de technische pers als in de marketing / nieuws gerichte media. Apple heeft alle zeilen bijgezet om dit nieuwe vlaggenschip te laten slagen. Ruimhartig werden de Mac Pro's bij de recensenten uitgezet. Apple heeft zich als doel gesteld om er een succes van te maken! Onderschat het prestige van zo'n computer niet. Het is een prachtig professioneel ontwerp, waarbij wellicht de vorm kan worden aangepast om daarmee in een volgende uitgave tot een 'echt' werkstation te komen.

Met echte interne PCI slots en met een dual CPU configuratie. Het is nu via Thunderbolt 2 mogelijk om extern 36 externe PCIe componenten aan te sturen, maar de bijpassende drivers zijn niet voor iedereen weggelegd en de prijs voor zo'n configuratie al helemaal niet.

Of de GPU het in de toekomst gaat winnen van de dominatie van de CPU is maar helemaal de vraag. Feit blijft dat het programmeren voor een parallele GPU vele malen ingewikkelder is dan voor de standaard CPU.

http://www.sonnettech.com levert Echo Express, de Pro en de Echo Express II als uitbreidings chassis voor PCIe kaarten via Thunderbolt aan te sturen vanuit de Mac Pro.

De lijst met compatibele componenten is lang: voor Pro Audio, Ethernet adapters 1 en 10 Gb, Fibre channel, FireWire en USB, SAS/SATA, SSD, Video capture & Processing, Storage.

http://www.magma.com brent de ExpressBox 3T uit, eveneens als Thunderbolt 2-to-PCIe expansion chassis.

Bij deze externe apparatuur missen we de opsomming van ondersteunde grafische kaarten. Deze dienen nl. aan eisen te voldoen: de driver van de kaart dient Thunderbolt compatibel te zijn en herkend te worden door het operating systeem, de PCIe dient verder hot-plug/unplug te ondersteunen, uit een pauze stand te starten en nog een aantal voorwaarden. Mocht dat een helemaal zijn, de standaard PCI en PCI-x kaarten zijn niet compatibel, de mogelijkheid staat alleen voor de PCIe kaarten open.

Thunderbolt is afgeleid van de PCIe standaard, maar dan voor communicatie met externe apparatuur. Het is eigelijk een bus structuur over een kabel. Maar het is zeker niet zo snel als de interne PCI Express (3.0 of de nieuwe 4.0). De generatie aanduiding bij Apple verloopt anders dan bij de interne nummering, men gebruikt momenteel Thunderbolt 2.0.

De conclusie van veel recensies dat er geen PCIe interne aansluitingen zijn, maar dat het volledig goed wordt gemaakt door de Thunderbolt externe optie is niet helemaal juist. De snelheid ligt anders en een grote groep van grafische kaart typen wordt ook in de uitbreiding niet ondersteund. Ook in de winkel hebben we tot twee maal toe gehoord dat aansluiting van grafische kaarten via externe Thunderbolt apparatuur prima gaat.

 

CPU versus GPU

Een aantal processen lenen zich eenvoudig niet voor parallele verwerking. Vandaar dat een volledige omschakeling van CPU naar GPU er voorlopig zeker niet inzit, ondanks de fantastische resultaten die bv. NVIDIA elke keer weer laat zien, waarbij de werkkracht van Mainframes voor thuis zondermeer haalbaar zijn. De professionele grafische kaart wordt dan niet meer gebruikt om het scherm aan te sturen, maar om razendsnel parallele processen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld nodig is bij GPU georiënteerde renderprogramma's.

De CPU zal voorlopig nog wel de mainstream voor render programma's blijven, met hier en daar interessante parallele GPU plaagstootjes, waarbij renderingen in een twintigste van de tijd tot stand kunnen komen. Een bijzonder groot struikelblok is dat programmeurs voor de CPU niet zo maar in staat zijn om voor de GPU te programmeren. Professionele gebruikers van CPU render programma's vragen regelmatig om een GPU uitvoering aan de fabrikanten, die vaak geen thuis geven op dergelijke vragen uit de markt. Schoorvoetend zien we ook de eerste OpenCL render programma's op de markt verschijnen, waarbij de hardware ondersteuning essentieel is.

Professionele render bedrijven hebben al lang besloten om meer dan één render programma op te nemen, waarvan tenminste één GPU georiënteerd is. Waardoor (indien de deadline in zicht is) een groot aantal renderingen in een fractie van de tijd kan worden uitgevoerd.

Voor fabrikanten van render software is het niet zo maar even mogelijk om een GPU uitgave op de markt te zetten. Er zijn nieuwe programmeurs nodig die kennis hebben van CUDA cores & renderen en het zal een proces van vele jaren worden alvorens de eerste beta uit kan komen. Of te wel de investeringen zijn gigantisch en de looptijd ook, waarbij de release datum ongewis is. Het aantal specialisten op dit gebied is wereldwijd bijzonder klein.

 

V-Ray RT's OpenCL mode is geheel op de NVIDIA hardware gecompileerd, dus niet op de AMD zoals in de huidige MacPro. Wellicht dat het de kracht van CUDA cores is, dat het zo veel kan in korte tijd, maar tegelijk is er de afscherming voor andere GPU merken. Hetgeen een algemene introductie en acceptatie in de weg staat. Een GPU systeem zal voorlopig niet zo universeel worden als de CPU. Waarbij Intel het aantal cores telkens zal opschroeven om de wind uit de zeilen te houden. Ze doen dat al als een soort zelfbescherming met het uitbrengen van geïntegreerde grafische systemen "HD Graphics" met allerlei veelzeggende namen, maar waarbij de onderliggende gedachte niet wordt benoemd. En die is vaak afscherming van de markt en de onder druk staande inkoopprijzen van de componenten.

Apple wil met alle macht OpenCL, maar de support blijft achter en de samenwerkende instanties en bedrijven eveneens. Het moet Apple's tegenwicht vormen tegen NVIDIA's CUDA cores. Maar OpenCL is werderom toegespitst op één operating systeem per keer, elke interpretatie is anders met andere verwerkingssnelheden en mogelijke bugs.

Ondanks de min of meer 'open' configuratie moet Apple er wel veel tijd aan besteden om het in de pas te laten lopen met de hoge snelheidstrein van NVIDIA. De NVIDIA trein dendert onverminderd door en ziet kans om de snelheid telkens fors te verhogen, waardoor nieuwe markten kunnen worden aangeboord.

De ondersteuning van OpenGL is een heel ander verhaal in de MacPro met AMD GPU. Er zijn daar een aantal zaken die snel aandacht verdienen. Het gebruik van externe PCI boxen lijkt interessant, maar is vanwege de mogelijke problemen met drivers en de kostprijs wellicht voor korte tijd een oplossing in specifieke gevallen. Indien er geen optie komt om 'normale' NVIDIA kaarten er in te kunnen plaatsen, dan zal de verkoop daar fors onder lijden. Een professional vraagt om een universeel te gebruiken computer, dus los van merken en techniek stromingen. Een dubbele CPU mogelijkheid is wellicht voor een volgende versie bedoeld, maar wel een gemiste eerste kans. Indien u alleen afhankelijk bent van een 'single threaded' of minder presterende 'multi-threaded' software, dan kunt u het beste kiezen voor de Quad core met de hoogste kloksnelheid.

Jammer dat de 2de generatie professionele MacPro's zo een bewuste speelbal is tussen de technische stromen tussen fabrikanten, aangestuurd door commerciële marketing doelstellingen. Waardoor de concurrentie met Linux en Windows werkstations onverminderd zal aanhouden.

Voor bepaalde marktsegmenten (lees de eigenschappen van een professioneel werkstation nogmaals. . . .) met bv. FirePro graphics zoals bij Adobe, Final Cut Pro X, Autodesk, Da Vinci Resolve, The Foundry en vele anderen is uitmuntend te noemen.

Indien de aanpak van APPLE's CEO Tim Cook en de zijnen zou zijn gericht op het leveren van de beste en de snelste universeel toepasbare hardware, dan zou de marketing afdeling versteld staan van de gigantische professionele markten die open liggen. Maar de kast dient dan wel geschikt te zijn voor alles en nog wat, plug-and-play inclusief dual CPU's, quad GPU's and lots of extra PCIe slots en allerlei (FireWire) en netwerk opties. Vorm boven functie zal dan worden functie boven vorm.

Ze weten bij Apple dat het mogelijk is om een computer in de VS te assembleren, nu nog een grotere kast (bv. de oude Mac Pro van stal gehaald, spaart ontwikkelkosten) en de nieuwste snufjes en uitwisselbaarheid. Een super werkstation als een Zwitsers zakmes!

De nieuwe Mac Pro verdient meer aandacht, onderzoek en respect. De computer kan een zeer waardevolle aanwinst vormen voor grote groepen professionele gebruikers. Waarbij helaas een andere professionele groep op dit moment nog achter het net vist (dual CPU socket en NVIDIA kaarten), maar wellicht dat Apple daar in een volgende uitvoering ook aandacht aan wil schenken, dan kan het geweldig worden! Hoe eerder des te beter.

Eindcijfer 7, met een cijfer 9 wellicht in het verschiet?

Meer informatie:

Apple leveringsoverzicht computers

Apple versus Boxx

NVIDIA hardware

Artlantis 6 render programma

Artlantis 6 best links

Artlantis 6 systeem gegevens

SketchUp Pro best links

Printer vriendelijke uitvoering


omhoog